SRAC - Lider pe piata nationala de certificare!

 
Societatea de Instalaţii Electrice şi Automatizări 30-05-2020 03:07:52
Cuprins
Contact
Societatea de Instalaţii Electrice şi Automatizări
B-dul. Pache Protopopescu Nr. 66 Sector 2, Cod 021414, Bucureşti
Tel.: 021-252.42.80 / 135, 136, 128, 132
Fax.: 021-252.48.34
E-mail: siear@siear.ro

Buletin SIEAR nr. 235 - Aprilie 2007


  • 1. Cunoasterea este puterea

    2. Din alte surse

    1. Cunoasterea este puterea

    Protectia Consumatorilor în Uniunea Europeana

    Zece principii fundamentale

    Introducere.
    Promovarea drepturilor, a intereselor economice si protejarea sanatatii consumatorilor reprezinta valori esentiale ale Uniunii Europene (UE), reflectate în legislatia comunitara. Calitatea de membru al Uniunii Europene asigura un nivel mai ridicat de protectie pentru consumatori. Acest document descrie 10 principii fundamentale care privesc modul în care UE te protejeaza în calitate de consumator, indiferent unde locuiesti în Uniune. Continutul acestui document reprezinta nivelul minim de protectie pe care toate statele membre ale UE ar trebui, potrivit legislatiei comunitare, sa îl asigure consumatorilor. Detaliile privind exact ce drepturi ai – si cum le poti pune în aplicare – vor varia de la stat la stat, în conformitate cu modalitatea de implementare a legislatiei europene în legislatia nationala. Trebuie sa ai în vedere ca reglementarile nationale privind protectia consumatorilor pot – în anumite cazuri – sa-ti ofere un nivel mai ridicat de protectie. Informatii referitoare la modalitatile de obtinere a unor detalii suplimentare sunt prezentate la sfarsitul acestui document.

    1. Cumpara ce doresti, de unde doresti. Te tenteaza o calatorie pentru cumparaturi într-un alt stat membru al UE? Legislatia europeana îti da dreptul sa cumperi pana „cazi lat” fara a trebui sa platesti taxe vamale sau TVA în plus atunci cand te întorci acasa. Aceste reguli se aplica indiferent daca esti prezent fizic în cealalta tara la cumparaturi sau comanzi bunuri pe Internet, prin posta sau prin telefon. În general, autoritatile din tara ta nu te pot împiedica sa aduci acasa un produs pe care l-ai achizitionat legal într-un alt stat membru al UE. Totusi cateva exceptii sunt aplicabile pentru unele produse precum armele de foc sau articolele ofensatoare din punct de vedere moral.

    2. Daca nu merge, trimite-l înapoi. Ce se întampla daca achizitionezi un televizor si acesta se defecteaza imediat? Conform legislatiei europene, daca un produs pe care îl cumperi nu este conform cu întelegerea pe care ai facut-o cu vanzatorul la momentul achizitiei, îl poti duce înapoi pentru a fi reparat sau înlocuit. De asemenea, poti solicita o reducere de pret sau o rambursare a sumei platite. Aceste reguli sunt valabile timp de doi ani de cand produsul ti-a fost livrat. Iar pentru primele sase luni de la livrare, sarcina probei este a vanzatorului, si nu a consumatorului, ceea ce înseamna ca vanzatorul trebuie sa dovedeasca faptul ca produsul a fost conform cu contractul. Principiul ca produsul trebuie „sa fie conform cu contractul” te protejeaza si în cazul în care ceea ce primesti nu este ceea ce ai fost de acord sa cumperi. De exemplu, daca ai fost de acord sa cumperi mobila veche si ti-a fost livrata o reproducere, o poti trimite înapoi.

    3. Standarde ridicate pentru alimente si bunurile destinate consumatorilor Priveste în jur în supermarket-ul tau preferat – vei vedea produse din toata Europa. Sunt aceste produse sigure? Da, pentru ca trebuie sa fie. UE are reguli care asigura ca produsele pe care le cumperi sunt sigure. Cu toate ca nici un sistem legislativ nu poate garanta consumatorilor un grad zero de risc sau 100% siguranta, tarile membre ale UE au printre cele mai ridicate standarde de siguranta din lume. Siguranta alimentara se bazeaza pe principiul ca trebuie sa avem în vedere tot „lantul alimentar” pentru a asigura siguranta. Legile sigurantei alimentare din UE stabilesc prin urmare cum produc fermieri alimentele (inclusiv ce tipuri de produse chimice folosesc cand cresc plantele sau cum hranesc animalele), cum sunt procesate alimentele, ce tipuri de coloranti si aditivi pot fi utilizati si cum sunt vandute alimentele. Legislatia europeana are în vedere si siguranta alimentelor importate în UE din celelalte parti ale lumii. Legislatia europeana privind siguranta celorlalte produse destinate consumatorilor (jucarii, cosmetice, echipament electric, etc.) sunt la fel de stricte. Este o cerinta generala a legislatiei europene ca toate produsele vandute în UE sa fie sigure. Daca o companie descopera ca a pus pe piata un produs nesigur, atunci are obligatia legala de a informa autoritatile din statele membre afectate. Daca produsul prezinta un pericol semnificativ, compania trebuie sa se ocupe de retragerea acestuia de pe piata si de la consumatorii care l-au achizitionat.

    4. Stii ce mananci? Cum afli ce se gaseste în mancarea ta? Uita-te la informatiile de pe ambalaj! Regulile UE asupra etichetarii alimentelor te lasa sa afli ce mananci. Detalii complete ale ingredientelor utilizate pentru fabricarea unui produs alimentar trebuie sa fie trecute pe eticheta, alaturi de informatii privind colorantii, conservantii, îndulcitorii sau orice alt aditiv alimentar care a fost introdus în aliment. Daca un ingredient utilizat este unul la care anumiti consumatori sunt alergici – de exemplu, nuci – acesta trebuie marcat pe eticheta, chiar daca sunt utilizate cantitati foarte mici. Legislatia europeana stabileste ce produse pot fi numite „organice” si utilizarea denumirilor asociate cu produse de calitate din anumite regiuni europene – de exemplu, daca este etichetat Prosciutto di Parma poti fi sigur ca sunca provine din Parma, iar daca este etichetat Kalamata poti fi sigur ca maslinele sunt din Kalamata. Datorita legislatiei europene poti afla si daca alimentele tale sunt modificate genetic sau contin ingrediente modificate genetic. Daca acesta este cazul, atunci trebuie etichetate ca fiind modificate genetic.

    5. Contractele ar trebui sa fie corecte pentru consumatori. Ai semnat vreodata un contract fara sa citesti si ce scrie cu litere foarte mici? Ce se întampla daca ceea ce e redactat cu litere mici spune ca depozitul pe care l-ai platit este nerambursabil – chiar daca compania nu-si îndeplineste obligatiile? Dar daca spune ca nu poti anula contractul decat daca platesti companiei o suma exorbitanta în compensare? Legislatia europeana prevede ca aceste tipuri de clauze abuzive sunt interzise. Indiferent de statul membru în care semnezi contractul, legislatia europeana te protejeaza de astfel de abuzuri.

    6. Cateodata consumatorii se pot razgandi. Ce se întampla atunci cand un vanzator se prezinta pe neasteptate la usa casei tale si te convinge sa semnezi un contract pentru ferestre termopan, sau covoare noi, care costa sute de euro? Legislatia europeana te protejeaza fata de asemenea vanzari în afara spatiilor comerciale. Ca un principiu general, poti anula un asemenea contract în termen de sapte zile. Sunt si anumite exceptii: de exemplu, aceste reguli nu se aplica pentru contractele de asigurari si, în unele state membre, pentru produse care costa mai putin de 60 euro. Legislatia europeana te protejeaza, în calitate de consumator, si atunci cand cumperi prin comanda postala, Internet sau companii de teleshoping, precum si de la alti „vanzatori la distanta”. Pacaleli precum „vanzarea din inertie” – atunci cand îsi trimit bunuri pe care nu le-ai comandat si îsi cer sa platesti – sunt interzise. Daca achizitionezi un bun sau un serviciu de pe un website, prin comanda postala sau de la o companie de telemarketing poti anula contractul, fara a oferi vreo motivare, într-un termen de sapte zile lucratoare. Pentru anumite servicii financiare ai pana la paisprezece zile calendaristice pentru a anula contractul.

    7. Este mai usor sa compari preturile. Cum poti compara preturile a doua marci diferite de cereale atunci cand una este prezentata în cutii de 375g, iar alta în cutii de 500g? Legislatia europeana impune supermarket-urilor sa ofere „pretul pe unitate” al produselor – de exemplu, cat costa pe kilogram sau pe litru – pentru a te ajuta sa vezi care este cel mai bun din punct de vedere al pretului. Legislatia europeana obliga si companiile care ofera servicii financiare sa-ti puna la dispozitie anumite informatii într-o forma standardizata. De exemplu, companiile de împrumuturi si companiile care ofera carduri de credit trebuie sa-ti comunice care este dobanda anuala pe care o vei plati – nu numai care sunt sumele care trebuie platite lunar.

    8. Consumatorii nu ar trebui sa fie indusi în eroare. Primesti o scrisoare de la o companie de comenzi prin posta prin care esti felicitat pentru castigarea marelui premiu la o loterie pe care au organizat-o. Se dovedeste totusi ca nu este nimic altceva decat o pacaleala pentru a te convinge sa-i contactezi si sa comanzi ceva de la ei. În fapt nu ai castigat nici un premiu. Este acest tip de publicitate legal? Nu. Publicitatea care induce în eroare sau care îi înseala pe consumatori este interzisa de legislatia europeana. Mai mult, atunci cand este vorba de teleshoping, vanzari prin comenzi postale sau Internet, vanzatorii trebuie sa fie deschisi si cinstiti cu tine. Legislatia europeana îi obliga sa-ti ofere informatii complete despre cine sunt, ce vand, cat costa (inclusiv taxe si costuri de livrare) si cat timp este necesar pentru efectuarea livrarii. Companiile de împrumuturi si de carduri de credit trebuie, potrivit legislatiei europene, sa-ti ofere informatii complete în scris asupra oricarui contract de credit pe care îl închei. Acestea trebuie sa includa informatii asupra nivelului dobanzilor, asupra duratei contractului si asupra modului în care poti rezilia contractul.

    9. Protectie în timpul vacantelor. Ce se întampla daca pleci într-o vacanta prin achizitionarea unui pachet de servicii turistice si touroperatorul da faliment? Ce se întampla daca brosura de prezentare a pachetului de servicii turistice ti-a promis un hotel de lux si esti cazat într-o locatie în constructie? În ambele cazuri legislatia europeana te protejeaza. Touroperatorii trebuie sa aiba încheiate contracte pentru a te aduce acasa daca dau faliment atunci cand esti în vacanta. De asemenea, trebuie sa-ti ofere compensatii daca vacanta ta nu corespunde cu ceea ce au promis în prezentari. Daca touroperatorul încearca sa creasca pretul vacantei sau sa schimbe destinatia fara a avea acordul tau, legislatia europeana îti permite sa anulezi rezervarea. Iar daca te trezesti la aeroport ca nu te poti urca în avion pentru ca a fost suprarezervat, legislatia europeana îti da dreptul la compensatii. În timp ce te afli în vacanta – sau atunci cand esti acasa – legislatia europeana te protejeaza împotriva vanzatorilor incorecti de timeshare. Timeshare-ul îti ofera dreptul de a utiliza un apartament sau o vila dintr-o statiune de vacanta pentru o perioada de timp în fiecare an. Vanzatorii de timeshare din anumite statiuni de vacanta cauta turisti din alte tari si încearca sa-i convinga sa semneze contracte costisitoare, pe care acestia nu le înteleg pe deplin. Legislatia europeana te protejeaza împotriva unor astfel de comportamente. Ai dreptul de a primi o copie a brosurii de prezentare – si o traducere a contractului propus – în limba ta. Daca totusi semnezi contractul, ai o perioada de zece zile în timpul careia îl poti rezilia fara a oferi nici o motivatie. În sfarsit, legislatia europeana te ajuta sa-ti iei prietenii blanosi în vacanta cu tine. Dupa ce veterinarul ti-a eliberat pentru pisica, catel sau pentru hamster unul din noile „pasapoarte pentru animale”, animalutul tau te va putea însoti oriunde în Europa.

    10. Rezolvare efectiva pentru litigiile transfrontaliere. Recunoasterea consumatorilor ca factori economici esentiali în Piata Interna reprezinta unul din principiile de baza ale politicii europene privind protectia consumatorilor. Consumatorii ar trebui sa aiba posibilitatea de a face alegeri în deplina cunostinta de cauza în privinta bunurilor si serviciilor pe care le achizitioneaza. Interesele lor trebuie promovate si aparate, în special avand în vedere complexitatea crescanda a pietelor pe care opereaza. Scopul si marimea pietelor a crescut incredibil în ultimii ani datorita introducerii monedei euro, dezvoltarii e-commerce si cresterii mobilitatii intra-europene. În afara de beneficiile pe care le aduce companiilor, Piata Interna ofera consumatorilor posibilitati extinse de alegere si o calitate mai buna. Acest lucru înseamna ca va trebui ca toti consumatorii sa aiba încredere sa caute cele mai bune produse si servicii. Reteaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) se întinde în toata Uniunea Europeana în scopul de a creste încrederea consumatorilor prin consultanta acordata cetatenilor asupra drepturilor lor în calitate de consumatori în UE si prin sprijinul acordat pentru rezolvarea problemelor lor. Aceste Centre îti pot oferi sfaturi privind drepturile tale atunci cand cumperi din alte state membre si te ajuta sa-ti rezolvi problemele pe care le ai cu un comerciant dintr-un alt stat membru al UE. Poti gasi datele de contact ale Centrelor Europene ale Consumatorilor la adresa: europa.eu.int/comm/consumers/redress/ecc_network/ecc_network_centres.pdf.

    2. Din alte surse

    - A doua uzina Volvo din Rusia, proiectata acum, gata in 2009. Constructorul suedez de automobile Volvo Group are in plan sa construiasca pana in 2009 o uzina in regiunea Kalouga, situata la o distanta de 150 de km de Moscova.

    - Cei mai importanti producatori de electricitate din tara, Nuclearelectrica, Hidroelectrica si Termoelectrica, vor investi, in 2007, mai putin cu aproximativ 16% fata de anul trecut, potrivit bugetelor de venituri si cheltuieli ale companiilor, publicate in Monitorul Oficial.

    - Google, cel mai puternic brand din lume. Compania este liderul clasamentului realizat de Millward Brown in functie de puterea financiara a brandurilor internationale si de modul in care sunt percepute de consumatori, informeaza Media Guardian.

    - Google a cumparat compania suedeza Marratech, care produce aplicatii Java pentru conferinte video online, pentru 14,5 milioane de dolari, potrivit cotidianului suedez Dagens Industri, citat de site-ul thelocal.se. Aplicatiile software dezvoltate de Marratech se adreseaza in special pietei de e-learning.









    Index | Despre noi | Noutăţi | Instruire | Publicaţii | Bibliotecă | Forum | Download | Organigramă | Membri SIEAR | Listă Verificatori Proiecte şi Experţi Tehnici | Contact

    © 2006 Societatea de Instalaţii Electrice şi Automatizări

 
Utile
Buletine SIEAR
Ultimele stiri